Tak tady je text clanku. Za chyby nerucim, jen jsem to prevedl na text a nekontroloval to.
Univerzálním m??ítkem tém?? v?eho z?stávají peníze.
Jejich mno?stvím se odli?uje ta lep?í spole?nost od mén?
dobré, luxusn?j?í v?ci od spot?ebních a zna?kové zbo?í od
toho samého beze zna?ky. S motocykly je to podobné.
Nem??e být n?kdy mén? i více? Co m??ete o?ekávat za
cenu, která bydlí o patro ní??
Budeme-li hovo?it o dosp?lých motocyklech s objemy motor? nejmén? p?llitrovými, p?ebývala v tomto cenovém suterénu spole?nost spí?e jednoduchých stroj? s v?elijakou pov?stí. Ne? letos na ja?e p?i?la Jawa 650, na?li jste tam ruský Ural, jeho? specifi?nost jej u? p?edem vy?azuje z okruhu b??ných zákazník?, a italskou Cagivu Canyon 500, která se dosud vyrábí pro trh v ?R, Ma?arsku a ?ecku. Díky n?kterým technickým problém?m, které Canyon je?t? ve verzi 600 cm3 pronásledovaly, není ani její image práv? nejskv?lej?í. A Jawa? S problematickým zpracováním, nevyhran?ným stylem a moderním motorem p?ekonávajícím dosud v?e, co se v této cenové t?íd? objevilo, jde o kombinaci, na kterou fronty kupc? asi také stát nebudou. Jen?e ?asy se méní.
P?ilétá kometa
Do ti?e zahnívajících vod t?ídy pro nebohaté a nechudé dopadl korejský meteorit Hyosung Comet 650, jeho? první test jsme vám nabídli ve srovnání s vlastním vzorem Suzuki SV 650 v SUPERMOTU 5/04. Ve spole?nosti ji? jmenovaných motocykl? se náhle objevuje moderní a líbivý roadster s kapalinou chlazeným vidlicovým dvouválcem, se supermoderní ?tyr-ventilovou technikou 2x OHC, s centrálním od-pru?ením zadního kola, p?ední nastavitelnou vidlicí upside-down a p?íhradovým páte?ovým rámem. Jeho výkon p?evy?uje dokonce i samotnou Suzuki SV 650! Srovnání s ní jste u? dostali Tentokrát jsme v testu sáhli po jednoduché stálici Cagiv? Canyon. Jak podobné si jsou stroje s podobnými cenami?
Kolik muziky za malé peníze?
Canyon je jednoduchý chlapík. Pod italsky p?ita?livým kabátkem, nedávno vylep?eným vysokým plexi se nachází levný fundurový podvozek s p?edním devatenáctipalcovým kolem a snad je?t? prost?í vzduchem chlazený jednoválec s jadrnou mechanikou. Kde nic není, ani ?ert nebere, ?íká se, a skute?n?, poslední série p?tistovkových Canyon? si u? budují pov?st bezproblémových partner?. ?ty?icet koní karburátorové jednoválcové p?tistovky není zlý výsledek, ale le?í jen v pom?rn? úzkém pásmu horních otá?ek, kterým se na druhou stranu tenhle ?tyrventilový singl nijak nebrání. Dole je motor Cagivy trochu chu-dokrevný, ale ne?ádáte-li po nérn velkou námahu, umí nap?íklad v m?stském provozu klidné pobublávat. ?et?zem za?kube a? pod hranicí 3000 otá?ek. To je na pétku 70 km/h. Nad 5000 1/min motor o?ívá, ve stupa?kách Canyonu ucítíte malou dávku vibrací, rafí?ka otá?kom?ru vyst?elí k sedmi?ce a musíte ?adit. P?evodovka by mohla být p?esn?j?í, ale zato spojka je velmi p?íjemná. Plastové t?lo Canyonu se rozeznívá prací motoru té um?lé hmoty je tu p?ece jen dost. Na druhou stranu i sériová podoba dvojice výfukových tlumi?? má po?ádný
hlas. Sedlo Canyonu není zrovna nízko, bez p?ti milimetru je to 80 cm. Podvozek se spí?e soust?e?uje na ur?itou stabilitu a do zatá?ek se nechává trochu strkat, co? je u fundura paradox. Na hrbolatých silnicích vám ale dop?ává dostatek jistoty. Více ne? na ?emkoli jiném je konstruk?ní v?k Canyonu znát na jeho jednoduchých brzdách, které sice Cagivu bezpe?n? zastavují, ale doba u? je prost? jinde. Na tomhle jednoduchém funduru je bez urá?ky znát, ?e není drahé a ve výrob? do?ívá s ur?ením pro mén? náro?né trhy. Jaká je tedy cena? 152 000 K?. Jestli jsme si ale
dosud mysleli, ?e za podobný peníz nelze ?ekat nic podstatn? lep?ího, je ?as se svézt na korejském twinu.
Korea není ?ína!
To sice neplatí tak docela, v té Severní mohou ?í?an?m vcelku ti?e závid?t, ale pr?myslová a technologická vysp?lost Ji?ní Korey
se za?íná velmi blí?it Japonsku p?ed patnácti lety.Sestsetpadesátka Comet vás p?ivítá sedlem o n?co ni??ím ne? Cagiva, co? by nebylo a? tak p?ekvapivé, ov?em jak vy?lo ze srovnání se Suzuki SV, sedí jezdec Hyosungu je?t? ní?e. Proti ?ty?iceti koním Canyonu jich Korejci v Oometu staví za p?íplatek 12 000 K? tém?? dvojnásobek. Hyosung má dokonce lep?í parametry motoru ne? samotná
Suzuki a ve spojení s krátkými p?evody je tahle kometa divokost sama. Jedni?ka i dvojka odlepí bezproblémov? p?ední kolo od asfaltu. ®ádné vibrace. ?ádné díry nebo nepat?i?né zvuky, prost? moderní dvouválec, jak má být! P?ední nastavitelná vidlice UPD je vtéto cenové kategorii také naprostým unikátem a navíc pln? funk?ním. Roadster se vede zatá?kami s takovou lehkostí, ?e si musíte neustále klást otázku, kde ?e to ten výrobce „o?idil"? Posaz v pohod?, zpracování detail? p?ímo japonské, zvuk parádní, karburátorový motor plný ?ivota, nadstandardn? vybavené p?ístroje, ú?inné brzdy. Pátrejme dál. Jsou tu vy??í rychlosti a záv?s zadního kola v?etn? jeho tlumení za?íná mít drobné potí?e s tuhostí.
Nic nebezpe?ného, ale rezervy tu jsou, stroj se potom za?íná chovat pon?kud nervózn? a vy?aduje pevn?j?í sev?ení koleny. To pohledem dra??ích bik?, ov?em pohledem skrze vlastní kategorii cenov? p?íznivých nabídek je Hyosung králem, vedle jeho? nabídky v tuto chvíli nic nestojí.