Cagiva Club forum

CAGIVA => Canyon 500/600 => Téma založeno: pavel Sobota, 25/08/2007, 17:33

Název: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: pavel Sobota, 25/08/2007, 17:33
Poradí mi někdo jak na Canyonu 500 nastavit vůli ventilů? Návod v příručce je naprosto idiotský. Mám vyjmout "timing inspection plug", ale kde takovou věc najdu už neříkají. Stejně tak jako "left cover". Co to má být?

Italští konstruktéři jsou vůbec veselá kopa. Když mám seštelovat sytost směsi šroubkem, ke kterému se nedostane ani E.T., postavil bych je ke zdi.
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: jirka1 Sobota, 25/08/2007, 17:42
Tady jsem ti to zkopíroval .Není to z mí hlavy ale abys to nemusel hledat.Se?ízení ventil?

Zkou?el jsem se?ídit ventily a tady je stru?ný postup a pár trik? jak laicky na to:
1-   Dej moto na koupený zadní stojan, tak abys mohl to?it zadním kolem
2-   odstroj vep?edu plasty (krytku, levý a pravý bok, uvolnit spojnici nádr?-palubovka)
3-   vem igelitový sá?ek na rohlíky, otev?i ví?ko nádr?e a p?es ten igelit ho zase zav?i – nevycachtá? benzín ani kdy? ji oto?í? vzh?ru nohama (má nádr? nohy?)
4-   uvolni závla?ky u palivových kohout? (7mm nástr?ák) a sundej hadi?ky
5-   vem kousky natrhaného igelitu viz vý?e a ?rouby (tu?ím 8-mi?ky) a p?es ten igelit si ucpi palivové hadi?ky (nedostane se do nich bordel a zbyte?n? z nich nete?e benzin)
6-   rozpoj elektriku u nádr?e – 3 spoje – 2 na boku, jeden ve p?edu (kohouty a ?idlo) a sundej nádr? (hodn? pom??e p?íru?ka)
7-   vymontuj sví?ku (klí? 16 mm nebo 18 mm dle typu sví?ky) – p?i této p?íle?itosti je dobré p?i zp?tné montá?i dát zrovna novou
8-   na hlav? válce  jsou dva barevné kryty (vep?edu a vzadu) p?ipevn?né 2 ?rouby se ?estihranem a to dost pevn?  - sejmi kryty a jsi u ventilových vahadel a se?izovacích ?roub? – v?t?inou p?itom mírn? po?kodí? t?sn?ní, ale tady není tak d?le?ité
9-   za?a? na 5 a ru?ním to?ením zadního kola m??e? pozorovat pohyb ventil? – vahadel
10-   po?kej si na za?átek pohybu  sacího ventilu a  pak na levé stran? motoru v malém okýnku v krytu alternátoru mírným pooto?ením zadního kola zp?t nastav písmeno T (Top) . píst v horní úvrati
11-   te? se m??í v?le ventil? (jsou celkem 2 sací a 2 výfukové)– nejlépe m?rka 0,05 mm – dost málo místa, v p?íru?ce problém zjistit kam to p?esn? str?it. Postupoval jsem tak, ?e jsem uvolnil upev?ovací matku a dotahovacím ?roubem si zjistil, která mezera se mi zv?t?uje a tuto jsem se?ídil – m?la by to být ta dolní. Po se?ízení a n?kolikém proto?ení se v?le zkontroluje znovu. Je –li v po?ádku, jsi hotov. U m? ale bylo výsledkem výrazné klepání ventil? (hor?í ne? p?edtím). Tak jsem se vyka?lal na pokyn v p?íru?ce a ventily se?ídil znovu tak, ?e jsem rezignoval na horní úvra», ale párkrát proto?il kolo a zjistil si místo, kde byla ventilová v?le naprosto nejv?t?í – tedy místo klepání ventilu. Dá se to poznat, proto?e na vymezovacím ?roubu je takový talí?ek nebo snad objímka, která se pak vesele protá?í. V tomto míst? jsem pak vymezil v?li ventilu a pro jistotu ji nechal spí? malilinko v?t?í ne? akorát t?sn? na m?rku . Párkrát jsem to p?es kolo proto?il a zdálo se to v po?ádku.
12-   pak se to zp?tným postupem zas v?echno slo?í dohromady. Nezapome? vrátit 5 na neutrál
13-   ?ist?ní palivových filtr? u kohout? v?ele nedoporu?uji – odejdou tutov? t?sn?ní a zárove? si pohne? nejen tou spojovací , ale i  matkou p?ipojení k nádr?i, kterou je pak pot?eba taky pevn? dotáhnou. Ut?snit to tak, aby to pak nikde neteklo chce fakt trp?livost – v?t?inou to toti? nete?e hned. Já m?l po 18 tis.km oba palivový filtry naprosto ?istý a zb?silou jízdu po dálnici s kapající nádr?í pova?uji za nep?im??ený hazard – hned tak to znova neud?lám.
14-   po nahození ventily neklepaly, nest?ílí to do výfuku, spot?eba z?stala stejná a najezdil jsem od té doby cca 10 tis. bez problém?.

PS- jestli se to tak m??e d?lat to nevím (servicemani se mo?ná chytaj za hlavu) a taky jsem t?eba v?li vymezil jen náhodou, ale. pokud na to má n?kdo lep?í postup, rád se nechám pou?it.     

V?em dal?ím amatérským mechanik?m p?eji hodn? ?t?stí.
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: drtic Neděle, 26/08/2007, 10:21
Zdar.
Také mě to čeká, ale mám k tomu jen takovou drobnou poznámku.
Údajně je velice složité seřídit sací ventily, protože v přístupu knim vadí samotný rám máši a tak je lepší  vyhodit motor z rámu. Tolik rada získaná od jiného zkušenějšího kolegy.

P.S.: Pak pisni, jak se ti to povedlo a co jsi podnikl navíc proti výše uvedenénu návodu?  ???
       
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: Bergr Čtvrtek, 30/08/2007, 09:17
Dělal jsem několikrát, motor jsem nevyhazoval a dostal jsem se všude, jediný problém je nestandartní měrka sacích ventilů, 0.03 není v běžné sadě a musí se dokoupit  ;)
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: pavel Pátek, 31/08/2007, 21:46
Tady je moje verze po první zkušenosti:
1, Dát motorku na zvedák, aby se dalo otáčet zadním kolem.
2, Sundat dva přední boční plasty a nádrž. Z nádrže nikudy nic nevyteče, protože má automatické kohouty. Svíčka se vyndává asi proto, aby píst při otáčení nekladl odpor kvůli tlaku a podtlaku.
3, Sejmout dva stejné kryty vpředu a vzadu hlavy válce, které jsou každý na dvou imbusech.
4, Desítkou klíčem povolit matky na vahadlech ventilů.
5, Vyšroubovat kousek červíky, které procházejí vahadly, a jsou kontrovány těmi matkami. Sledujte, co se při šroubování pohybuje, abyste pochopili, o jakou vůli se vlastně jedná. Na konci asi 15mm dlouhého červa je kladívko, a to dosedá na ventil, který je zvedán pružinou.
6, Nyní lze mezi kladívko a ventil vložit příslušnou měrku. Tu je dobré trošku ohnout pro větší pohodlí.
7, Červíka zašroubovat až kladívko dosedne na měrku. Dotáhnout kontra matku s tím, že měrka poté musí jít vysunout celkem lehce.
8, Opakovat u druhého ventilu.
9, Pootáčet zadním kolem na pětku, a zkoušet, jestli v některé poloze nevzniká mezi kladívkem, a ventilem zřetelná vůle, tzn. jestli lze prsty pohnout vahadly nahoru a dolů. Pokud je to v některé poloze možné vymezit vůli znova v této poloze.
10, Opakovat totéž s druhým párem ventilů. Sací mají vůli 0.03 a výfukové 0.05mm.
11, Vrátit kryty, namontovat nádrž, a nastartovat. Pokud se ozývá cvakání, vymezili jsme vůli v nesprávné poloze, a je nutno postup opakovat s tím, že ještě než povolíme kontra matky, hledáme polohu, ve které mají ventily zřetelnou vůli. V této poloze, pak vůli vymezit.

Tento návod není dokonalý, protože jsem si jaksi zapomněl zapamatovat v kterých polohách se která vůle měří. Rozhodně to ale není A ani T, jak radí některé návody. Mimochodem tyto polohy sledujeme podle značek na setrvačníku, který můžeme pozorovat kulatým okínkem na levé straně motoru. V horní části okínka visí zub jako šipka.

Těch kdo navštívili továrnu Cagiva bych se chtěl zeptat, jestli tam byli ožralí na sračky všichni nebo jen konstruktéři, a autoři manuálů.
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: Anti Sobota, 01/09/2007, 09:35
Pokud ti nesedí značky na horní úvrať,tak je to nechutné...
U šikmouša to vždy pasovalo.
Ty značky označují maximální předstih a horní úvrať.Na pozici horní úvrati by se měli ty ventily štelovat.Ale teď mě napadá,není horní úvrať jako horní úvrať.Ony ty potvory jsou dvě,ale jen při jedné se dají štelovat ventily.Jedna úvrať je pracovní(zapálení směsi)-to je ta správná,druhá je "výfůkovo sací"(dokončuje se vytlačování výfukových plynů a začíná sání čerstvé směsi do válce).O této poloze se říká,že ventily jsou "ve střihu",což není absolutně  vhodná poloha.Pokud si nejsi jistý,která je to poloha,mám jednoduchý fígl:Strč místo svíčky do díry v hlavě prst,a pomalu otáčej.Až začneš cítit kompresi,jde píst do správné polohy.Pak stačí zkontrolovat polohu značek(staří fotři se nedívají na značky ale strkají do díry na svíčku šroubovák,a tím najdou horní úvrať :))
Značky musí sedět,protože také uvádějí polohu nálitku vůči snímači,jinými slovy správný předstih.Prostě by ti to nejelo...
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: Bergr Úterý, 04/09/2007, 08:07
Obecně platí, ať už u auta, nebo motky, ventily se nastavují pokud jdou do střihu, modří už vědí, že jo, ostatní ať se radši obrátí na servis, nebudou tady řešit nesprávnost značek A-ADJUST a T-TOP  ;D ;D . znalí člověk je ani nepotřebuje  ;D ;D
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: Anti Úterý, 04/09/2007, 16:45
Má to háček.Když se koukneš na časování,zjistíš že v případě horní úvratě s ventily do střihu jsou výfukové ventily ještě otevřené,a sací už otevřené,takže ať přemýšlím jak přemýšlím,nevím jak bych ten správný střih odhadl...
Platí to u aut s čtyřválcovým motorem,ale jinak.Tam jdou souběžně vnitřní a vnější válce.Když je jeden z dvojice otevřený,seřizuje se druhý,protože je v pracovní úvrati a ventily má zavřené... ;D
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: pavel Úterý, 04/09/2007, 20:16
Pro seřízení by oboje ventily měly být zavřené, a to bude asi ve fázi expanze, tedy hned za horní úvratí. Tomu by mohla odpovídat ta poloha A protože je kousek vedle T, ale expanze je jen v každé druhé otáčce, takže není A jako A. Zní to logicky?
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: Anti Úterý, 04/09/2007, 20:31
Je to popsané v mém prvním příspěvku.
Jedna horní úvrať je se zavřenými ventily,je to těsně po zapálení směsi(směs se zapaluje zhruba od 10 do cca 40 stupňů,dle otáček a obsahu válce).Druhá horní úvrať je mezi dokončujícím výfukem a nastupujícím sáním,ventily jsou ve střihu,a proto je nesmysl v této poloze nastavovat ventily,když jsou oba(páry u čtyřventilu) otevřené.
Takže nastavovat v době expanze,kdy je vše zavřeno a ještě chvilku bude.V podstatě je jedno jestli použiješ značku A nebo T,rozdíl je cca třicet úhlových stupňů,na nastavení by to nemělo mít vliv.
Z popisu plyne,že ty dvě polohy od sebe poznáš,když si nebudeš jistý,zacpi díru na svíčku prstem,viz první příspěvek...
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: pavel Úterý, 04/09/2007, 21:04
Myslel jsem, že mě konečně taky jednou něco napadlo, a přitom jsem to vlastně už čet, akorát jsem na to zapomněl. Máš recht. Sorry.
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: godzi Středa, 05/09/2007, 00:04
Já bejt Váma, tak se řídim radama Bergra... gdo umí tak umí, gdo neumí, tak ať zkusí servis... předejde se problémům... ;D ;D ;D
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: pavel Středa, 05/09/2007, 07:29
a nikdy se nic nenaučí. Motorka není jenom na ježdění. Přece nebudu doma rozebírat splachovač.
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: godzi Středa, 05/09/2007, 07:44
jenomže splachovač tě pak nenechá 150 km od baráku  :P  :P  :P :P :P
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: Anti Středa, 05/09/2007, 15:43
Pokud někdo seřídí dle rady Bergra ventily v poloze střihu,toho budu po zbytek života oslovovat "Frajer"...
Seřídit ventily jak popsal zmíněný Bergr je nesmysl,otevřené ventily prostě seřizovat nelze.
Pokud mu toto někdo věří,svědčí to o jeho "Technické vyspělosti" a opravdu bych mu svěřil jen ten splachovač...
Pavle,děláš dobře,svou první motorku jsem nedokázal ani uvést do provozu.Dneska dělám generálky ve svátečním oblečení ;D 
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: doomik Čtvrtek, 06/09/2007, 08:58
Serizuju vule jak rika anti kdyz smeruji vacky dolu. Mas zaruku nejvetsi mozne ventilove vule.
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: Bergr Čtvrtek, 06/09/2007, 12:43
Asi jsem to blbě napsal, jen mě šlo o rozpoznání té správné polohy A, já to dělal právě podle toho. Pravda je, že ventyly musí být zavřené.
Je dobráý se něco naučit, ale dávám přednost učení stylem dívám se někomu na ruce a pak se do toho pustím sám, když o tom nic nevím, tak bych se do větších oprav nepouštěl, neb škody jsou pak kolikrát velké  ::)
Název: Re: jak nastavit vůli ventilů na Canyonu 500 ?
Přispěvatel: Brano Středa, 19/09/2007, 20:56
K tomu nastaveniu, ja to nastavujem tak ako to tu popisovali niektory predosli prispievatelia, t.j. po demontazi oboch viecok  pozeram na vahadla, tocim motorom (pri zaradenej 4 v smere jazdy za zadne koleso) a snazim sa zistit ten okamih, ked sa vyfukovy ventil zacina zatvarat a zaroven sa otvara saci ventil (viem ze tu niekde je horna uvrat) ale potom este motorom otocim presne o jednu otacku a som v spravnej polohe. prstami skusim nadvihnut vahadla a mala by tam byt vola. Kvoli co najpresnejsiemu nastaveniu samotnu volu nastavujem tak, ze povolim obidve nastavovacie matice a vytocim obidva  sroby (lebo je tam malo miesta a narvat tam mierku 0,05mm medzi stopku ventilu a ciapocku vahadla je kumst na ktory nemam nervy) a pohodlne vlozim pod obidve  nastavovacie skrutky a ventil prislusne rozmerovo rovnake mierky  a jemne dotiahnem prstom nastavovaci srob, ktory potom zachytim skrutkovacom za drazku (srobovakom uz neotacam) a primerane utiahnem maticu. Na zaver popotahovanim oboch mierok zistim, ci to kladie pri obidvoch ventiloch zhruba rovnaky jemny odpor(vtedy je to spravne) a nasledne mierky vytiahnem.