Ojetá Cagiva Canyon
fotografie
Cagiva Canyon je opravdovým funbikem pro každý den a skv?lou motorkou na ?eské silnice. Díky p?íznivé cen? se ale nyní kupují více než "ojetiny" motocykly nové. Podle slov spokojených majitel? je ternem pro za?áte?níka, ale na své si na n?m p?ijde i zkušený motorká?. V?ele ho lze doporu?it všem, kte?í cht?jí mít p?ehled a navrch v hustém m?stském provozu, a navíc cht?jí vlastnit motocykl neot?elého designu, který je bezproblémov? dopraví i do l?na p?írody.
text: Jaroslav Šíma, foto: Jan Dvo?á?ek a archiv
Když bylo na podzim roku 1995 p?edstaveno noviná??m a pozd?ji široké ve?ejnosti nové funduro Cagiva Canyon 600, bylo jen málo t?ch, kterým nelahodilo designérské ztvárn?ní Pierra Terblanche. Zelenomodré a zlatohn?dé metalizované laky a nezvykle ladné tvary m?ly p?edstavovat barvy a tvary známého francouzského ka?onu. Nakolik se je poda?ilo p?etvo?it do motocyklu, mohou posoudit jen znalci p?írodního útvaru francouzské Provence, ale zám?r postavit lehký, obratný a mimo?ádn? ovladatelný motocykl vyšel inženýr?m z Varese dokonale. Pod novou slupkou se skrýval známý motor, používaný již u p?edešlého sportovn?ji vyhlíejícího endura W 16, ale i u cestovntho Riveru. ?ty?dobý jednoválec, disponující výkonem 34 koní, doznal ve svých útrobách výrazných zm?n. Ty se týkaly p?edevším va?ky, ale i tlumi?e sání a výfukového systému. Šestistovka Canyon je dokladem toho, že i s nevelkým po?tem koní v motoru se dá zažít dosti zábavy, a využijete-li nejvhodn?jší pásmo otá?ek (mezi 4-6 tisíci), ani vám nep?ipadne, že jste s udávaným po?tem koní pod konkurencí. P?íemné je i ?azení jednotlivých rychlostních stup??, kterých zde napo?ítáte p?t. Díky zvoleným pneumatikám si motocykl vede výborn? na asfaltu a bezpe?né p?ekláp?ní z jedné zatá?ky do druhé je radostí. P?ijde-li ke slovu brzda, je p?ekvapení ješt? v?tší. I když je na p?edním kole umíst?n pouze jeden kotou?, odvádí dvoupístkový brzdi? Nissin skv?lou práci. Ú?innost i dávkování tedy dobré, to už se ale nedá tvrdit o brzd? zadní. Naopak, jen málokdy se poda?í nezablokovat zadní kolo. I když je po?ítáno, že s Canyonem se pustíte i do terénu (zdvihy 170 mm tomu odpovídají), ?asto se stane, že vy?erpáte celou jejich funk?ní dráhu a ke slovu p?ijdou dorazy. Zadní zást?rka neboli škrabka bahna, známá z fundura BMW, nekoresponduje s umíst?sním chladi?e oleje. Ucpání blátem a možnému proražení kameny se lze vyhnout pouze jízdou po ?istém, suchém asfaltu, ale na to si p?ece nekupujeme enduro, i když je cestovní. Když byl na milánské motoshow p?edstaven na podzim roku 1997, tedy dva roky po zahájení výroby Canyona, nový model, nezasv?cený pozorovatel jen st?ží odhalil, v ?em že je krom? barevných variant vlastn? nový. Kompaktní, ladná kapotáž si zachovala své oblé tvary v?etn? dvouokého sv?tlometu, známého z Ducati 916. Dva výfuky vyvedené pod sedlo i p?ehledn? uspo?ádané p?ístroje, mezi nimiž nechybí ani ukazatel stavu paliva, stejn? jako další komponenty, totožné s p?edchozím modelem. Nevy?íst rozdíl v technických údajích, ani první svezení by neodhalilo zm?nu. T?žko totiž rozpoznáte rozdíl p?l kon?, o který má nový model mén?. Jedinou výraznou zm?nou bylo totiž snížení zdvihového objemu ze 601,4 na 497,8 cm3 p?i zachování tém?? totožného výkonu a skv?lých jízdních vlastností. A tak zde najednou stála sice "jenom" p?tistovka, ale p?esv?d?ivou informací pro potencionální zájemce bylo výrazné snížení prodejní ceny nového Canyona o tém?? 30 000 K?. Tomu lze jen st?ží odolat i p?esto, že nectnost v podob? nebezpe?n? umíst?ného chladi?e oleje p?tistovka beze zbytku p?evzala. Zato tolik kritizovaný "samosklopný" pohotovostní stojan byl nahrazen bezpe?ným nástupcem. Stejn? jako u šestistovky i zde najdeme po odklopení štítku nad sv?tlomety praktickou schránku na drobnosti (mapa, rukavice). Doklady a klí?e bych asi nezabezpe?ené schránce zatím nesv??il. Na p?tistovce se objevil i tolik požadovaný praktický nosi? ?ímž byla mimo jiné zažehnána i další námitka, že p?i manipulaci s motocyklem jej není za co zachytit. Do té doby nebyly rozpálené výtuky zrovna vhodným místem. Po p?ti letech výroby lze konstatovat, že si Canyon našel na trhu své místo a oblibu a spokojenost potvrzují jen v ?eské republice stovky spokojených majitel?.
Jak to vidí majitelé ...
Již p?i vyhlášení Cagivy Canyon v rubrice Testujte se SUPERMOTEM bylo jasné, že v tomto p?ípad? se pouštíme na tenký led. Jde p?ece o nejnov?jší motocykl, na který v "ojetinách" zjiš?ujeme názor ?tená??. Z d?vod? ?astého p?ehlížení této objemové t?ídy jsme se rozhodli to risknout i když se ozývaly otázky typu: Je zde Canyon? opravdu tolik? Odepíše v?bec n?kdo? Sta?il se již rozjet prodej z druhé ruky? Pouze na t?etí otázku nelze odpov?d?t kladn?. Znamená-li to, že jsou majitelé spokojeni a nemají pot?ebu m?nit, m?že být výrobce i ?eský prodejce spokojen. Nikoli v?tšina, ale všechny došlé odpov?di tuto verzi potvrdily. I když v úvodní ?ásti jsme se v?novali ob?ma model?m, starší šestistovce a nové p?tistovce, reakce majitel? se týkaly pouze p?tistovky. Proto budou následující ?ádky v?novány výhradn? jí. V odhadu, jak asi vypadá typický majitel p?llitrové Cagivy, nám dal za pravdu hned první dopis mladého Vládi Špa?ka z T?ebí?e. "V roce 1991 jsem jezdil na Cagiv? Supercity 125, ale vzhledem k provozním náklad?m jsme se rozhodli s mým otcem pro n?co prakti?t?jšího, i když pro za?átek byla dobrá. V potaz jsme brali hlavn? využití motocyklu, což byla v mém p?ípad? jízda do školy, za zábavou, ale vzhledem ke stavu silnic i vhodnost. Proto jsme se o rok pozd?ji rozhodli pro koupi nové Cagivy Canyon 500, verze Jurský park, která nejvíce vyhovovala našim požadavk?m a byla za zvýhodn?nou cenu, pouze 130 000 K?." Dále se p?iznává k problému s baterií, který si sám zavinil, a snad se nebude zlobit, když s úmyslem varovat ostatní majitele (a nejenom Canyona) jej zve?ejníme. "Nev?d?l jsem, že použitá bezúdržbová gelová baterie vyžaduje speciální dobíjecí techniku, a tak jsem ji b?žnou nabíje?kou totáln? odd?lal." Z dalších názor? majitel? je jasné, že nejvýše hodnocen je design, ú?innost brzd a stabilita, mén? už spot?eba (5-7 I/100 km) a mechanický p?ístup. Problematickým se zdá hodnocení jízdního pohodlí. Jeden se d?sí dlouhých jízd (p?es 150 km), druhý polyká bez problém? 500 km denn?. Faktem je, že sedlo ?idi?e nedovoluje zm?nu pozice, zato se v n?m i ?idi?i vysokých postav (i 190 cm) cítí dob?e. Mnoho lze vy?íst i z vypln?ných dotazník?. Majitelé Canyona jezdí spíše klidn? až svižn?. Jako správné funduro jej využívají p?edevším pro zábavu, mén? na cestu do zam?stnání a turistiku a jedinou úpravou je jeho vybavení vrchním kufrem, p?ípadn? ?ešení situace s chladi?em oleje. Jelikož m?l málokterý z hodnocených motocykl? najeto více než 10 000 km a byl provozován prvním majitelem, lze se jen t?žko vyslovit ke spolehlivosti, i když ani jeden z majitel? zatím slovo porucha nezná. P?emýšlíte-li tedy i vy o koupi malého Canyona, není z?ejm? d?vodu k váhání. Rozhodnutí, zda dát 158 000 K? za nového nebo po?ídit t?íletou ojetinu za zhruba 100 000 K?, je pouze na vás. V druhém p?ípad? ale budete možná pracn? hledat toho, kdo se bude s vynikajícím fundurem chtít rozlou?it. Záv?rem jedna dobrá zpráva pro všechny majitele Canyona, kte?í prohán?jí sv?j stroj po nezpevn?ných vozovkách a p?itom trnou hr?zou, kdy kámen vymršt?ný p?edním kolem prorazí chladi? oleje. V ostravském Dom? motocykl? je ke koupi speciální kryt na toto exponované místo. Za 690 K? budete mít po starosti a zárove? ušet?íte velké peníze za p?ípadnou koupi nového chladi?e. Zákazník?m, kte?í se dostaví s motocyklem, jej namontují b?hem p?ti minut zdarma. Nechce-li se vám ale tak daleko, v??ím, že s pomocí dodaných delších šroub? zvládnete montáž jist? i sami. A to není všechno. Žádný z výrobc? transportní techniky nedodává pro Canyona nosi? kufr?, a tak zde ve spolupráci s ?eským dealerem kufr? Givi p?ipravují k prodeji i tento nosi?. Stále se rozr?stající rodino "ka?onist?", téšte se.
Cagiva Canyon a její vývoj ...
Mimo již zmín?né zm?ny (snížení zdvihového objemu) budete na motocyklu, který zaznamenal p?t let od po?átku výroby, další zm?ny hledat jen st?ží. Tou jedinou opravdu hmatatelnou je na p?tistovce umíst?ný tvarov? zda?ilý nosi?. Nádherné, ale p?íliš konzervativní jednobarevné tóny byly nahrazeny až v roce 1998, kdy na sebe upozornil model v barvách Lucky Strike (na snímku) a khaki krasavec, známý ze Spielbergova filmu Jurský park. P?íští slibovanou a tolik o?ekávanou zm?nou má být turistický štítek, který ješt? více zlepší ochranu jezdce p?ed nep?ízní po?así.
T?i vybraní majitelé : Milan Malý ... Petr Van?k ... Jaroslav Horá?ek
Klady a zápory ...
+ ovladatelnost, design, cena
- hlu?nost motoru, umíst?ní chladi?e, absence centrálního stojanu
Hodnocení majitel? ...
Motor .......... Chování motocyklu ve m?st? .......... Brzd?ní
spoušt?ní 1,5 ovladatelnost 1,1 p?ední brzda 1,0
to?ivý moment 2,2 výška sedla 1,2 zadní brzda 1,8
elasticita 2,3 p?evodovka 1,3 Pohodlí
vibrace 2,2 Chování mootocyklu na silnici sedlo 2,1
spojka 1,6 obratnost 1,0 posaz 2,2
p?evodovka 2,0 stabilita v p?ímé jízd? 1,2 odpružení vp?edu 1,6
mechanická p?ístupnost 2,8 stabilita v zatá?kách 1,1 odpružení vzadu 1,8
kvality motoru ve m?st? 1,4 vlastnosti na špatném povrchu 1,4 ochrana jezdce 2,0
kvality motoru na silnici 2,1 jízda se spolujezdcem 1,9 pohodlí spolujezdce 2,1
zvuk/hlu?nost 1,6 sv?tlá výška 1,6
Výbava .......... ..........
palubní p?ístroje 1,3 centrální stojan - Poprodejní servis
ovládací prvky 1,3 bo?ní stojan 1,6 vystupování personálu 1,4
zrcátka 1,7 blatníky 1,5 kvalita práce 1,9
zamykání 1,8 ná?adí 3,1 dostupnost díl? 2,6
osv?tlení 1,5 praktické detaily (se?izování,
odolnost proti korozi 1,8 palivový kohout, kontrola náplní) 2,2
kvalita zpracování 2,5 kvalita laku 1,4
Orienta?ní ceny originálních díl? ...
Píst (v?. kroužk?, ?epu, pojistek) 10 754 K? .......... Spojkové lamely (sada) 4 851 K?
Sada pístních kroužk? 5 302 K? Brzdový kotou? p?ední 3 700 K?
Ojnice 6 341 K? Trubka p?ední vidlice 11 254 K?
Klikový h?ídel (v?etn? ojnice) 26 960 K? Chladi? oleje 7 503 K?
Sací ventil 1 731 K? Elektrický spoušt?? 7 853 K?
Výfukový ventíl 1 600 K? Podsedlový plast 4 801 K?
Rozvod. ?et?z (v?. rozv. kol) 7 452 K? ?adicí páka 2 419 K?
T?sn?ní hlavy 1 248 K? Ráfek p?edního kola 8 320 K?