Kolíček drží(aretuje) správnou polohu rotoru(zapalování)vůči klikovému hřídeli.Jeho posunutí znamená rozhození bodu zápalu do jiného než žádoucího okamžiku.Výsledkem jsou jevy které zde byly popisovány(nemožnost nastartování,černý kouř,střílení).Jiskra totiž přeskakuje v nevhodném okamžiku.Na ventilové rozvody to naštěstí vliv nemá,to by se vám taky mohlo stát,že je zničíte.Ale podle obrázků jsou na druhé straně klikového hřídele.
Pokud ti to střílí když při jízdě zavřeš plyn,je to otázka špatného nastavení karburátoru.Se střihlým kolíčkem bys buď nenastartoval,a nebo nikam nedojel.I když,střílení(prskání) do výfuku při zavření plynu tak nějak k jednoválům patří.Často se tak děje např. při osazení laďáku-změní se poměry vyplachování(jiné nastavení směsi...