Já sem tacho spravoval takhle:
Oprava tachometru
Zřejmě častou závadou bude to, že Vám najednou přestane ukazovat tacho. Příčin může být několik, ale u mne to byla celkem banalita. Jak zjistit příčinu?
Začněte tím, že rozpojíte bowden u předního kola, uvolněte jej ze zádržky na teleskopu, ohněte jej tak, aby jste viděli na tacho a zkuste jím zatočit na jednu nebo druhou stranu. Pokud se pohne ručička - závada není na lanku. Nyní si sežeňte přední stojan nebo zadní stojan a 2 tvárnice (více cihel, hranoly), prostě něco, čím můžete moto podložit. Postupujte tak, že sejmete dolní kryt motoru. Spodek Canyona tvoří důmyslně rám ve formě jakýchsi sáněk, takže motor je zavěšen nad nimi. Před přední kolo si připravte cca 20 cm vysoký předmět (mě se osvědčil kus syporexové tvárnice), zvedněte za spodky předních vidlí moto (musí být na zadním stojanu, jinak ztratíte rovnováhu) a kopněte pod přední kolo nachystaný předmět. Nyní vypodložte moto uprostřed připravenými cihlami ( hranoly ...) a z pod předního kola vykopněte to, čím jste ho podložili. Máte teď uvolněné přední kolo na vysunutých teleskopech a moto na jakési minihoupačce. Na zadní nosič jsem dal 2 cihly, aby se mi to celé nehoupalo a kolo bylo v luftě. Teď vezmete obyčejnou zápalku a strčíte ji do výstupu snímače otáček předního kola - zjednodušeně šneku. Zatočíte předním kolem a pozorujete, jestli se sirka pohne. Pak zápalku pro jistotu ještě rukou přidržíte, jestli síla otáčení je dostatečná - pozor nesmíte ji tam zlomit. Pokud se sirka bezproblémově točí, pak máte ožvejkanej konec lanka. Pokud se netočí, je potřeba sejmout přední kolo.
Povolte 4 zajišťovací šrouby osy, odmontujte šroub v ose a do očka na druhé straně osy nasaďte šroubovák. Sundejte ty dvě cihly z nosiče a cukáním za šroubovák a kolébáním mota tak, že drndláte předním kolem o zem, snadno vysunete osu. Předtím ale odmontujte brzdu ze třemenu. Jen by dělala potíže. Kolo máte venku, nažež vám z jedné strany vypadne podložka přírubovitého tvaru vymezující polohu kola na ose a z druhé ten kónus se šnekem. Nyní vezmeme šneka a zjistíme, že má po vnitřním obvodu prstencovitou matku z tvrdého platu, kterou lze pohodlně vyjmou a zkontrolovat. Pozor na plechový kroužek po kterém matka klouže, aby jste jej neztratili. Prstenec vrátíme na místo, vezmeme zápalku a zkusíme jí přes otvor lanka otáčet. Na jednu stranu to půjde bez problému, na druhou má prstenec tendenci se vysunout. Pokud to tak funguje, je šnek O.K.
Nyní se soustředíme na kolo. Při zevrubném pohledu na náboj kola zjistíte, že je tam takový další plechový kroužek, který se otáčí nebo taky ne a má na vnitřní straně takové dvě pacičky. Pokud jsme závadu neobjevili dosud, pak je určitě tady. Pokud se ten kroužek netočí, pak jsou nejspíše očehlané plastové výstupy na prstenci (viz.výše) nebo ty pacičky na tomhle kroužku. Pokud se kroužek točí, pak jsou ohnuté vnější pacičky kroužku, které není zatím vidět. Vezmeme šroubovák a jemným tlakem vyhodíme pojistný kroužek, který přidržuje ten plechový kroužek s pacičkama a současně vymezuje uchycení kónusu šneku.Vyjmeme kroužek a zjistíme, že na náboji kola jsou taková dvě vybrání na vnější pacičky toho kroužku. Tyto vnější pacičky musíme vyrovnat tak, aby se kroužek už nemohl točit. Pokud problém nebyl tady, pak musíme upravit vnitřní pacičky nebo koupit nový kroužek, je li problém v plastovém prstenci, pak je potřeba koupiut nový šnek. Nebojte se ty vnější packy kroužku vyhnout pořádně - to se prostě nesmí točit. Jde to lehce ve svěráku.
Opačným postupem to seskládáme dohromady, sem tam něco promažeme a postupně vrátíme přední kolo. Osu lze nastrčit docela dobře a naboucháte ji tam rukou. Až máte nasazeno kolo, tak dejte znovu zápalku do snímače a zatočte kolem, zápalka se musí točit. Pak zkuste připojit lanko a někoho si zavolejte, ať koukne na tacho. Pohyb ručičky je při roztočení kola natolik plynuly, že jej lze jen těžko pozorovat. Pokud vše funguje, pak opačným postupem s těma hranolama ukončete akci. Přední stojan to celkem zjednoduší, ale kolo je zbytečně vysoko a hůř se nasazuje.